Thursday 5 September 2013

KUMPULAN 2



REKA BENTUK PENGAJARAN


PENGENALAN

Dalam merancang pengajaran dan pembelajaran berbagai elemen dan aspek yang perlu difikirkan oleh pendidik dan mereka yang terlibat dengan pengajaran. Harus diingat bahawa elemen yang mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran bukan sahaja wujud di dalam kelas malahan terdapat juga di luar bilik darjah. Memandangkan elemen yang perlu difikirkan terlalu banyak dan meluas, pendidik perlu memikirkan satu reka bentuk yang terbaik untuk membina dan merancang pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan bersesuaian. Oleh itu, perancangan yang teratur, lengkap dan sistematik harus ada untuk mencapai matlamat yang ditetapkan.


Reka bentuk pengajaran merupakan mekanisma yang digunakan oleh perancang bagi membina dan merancang dalam segala aspek pengajaran dan pembelajaran. Tanggapan yang menyatakan reka bentuk pengajaran hanya perlu difikirkan oleh pentadbiran pendidikan sahaja adalah tidak tepat. Menurut Dick & Reiser (Wah Wan Ali et al. 2008) , reka bentuk pengajaran ialah satu proses yang sistematik untuk mereka bentuk, membangun, melaksana dan menilai pengajaran. Seorang pendidik akan merancang pengajaran dan pembelajaran sebelum memasuki bilik darjah. Justeru itu, setiap pendidik seharusnya dapat menguasai reka bentuk pengajaran bagi menjamin kualiti pembelajaran dan pengajaran  yang baik dan berkesan.


Disediakan oleh :- 
Suriani bt. Abd. Ghani
731202115148

Sumber :-
cikguwandhia.blogspot.com






No comments:

Post a Comment